Vad är ID-Stöld?

ID-Kapning

ID-stöld, ID-kapning har under åren ökat och är idag Sveriges vanligaste bedrägeri, detta visas enkelt genom polisens statistik då det varje månad anmäls cirka 12 000 – 15 000 ID-kapningar och varje dag görs i snitt närmare 300 köp på nätet med kortuppgifter som stulits vid olika dataintrång , detta är en ökning på 34% bara det senaste året.

En ID-stöld innebär att någon använder dina personliga uppgifter i bedrägerisyfte för att köpa och göra saker i ditt namn. Det kan vara med ditt personnummer, ID-handlingar (legitimation, pass, körkort, m.m.), inloggningsuppgifter eller e-post. Som totalt drabbar över 250 000 svenskar varje år, med den vanligaste typen av ID-kapning som kallas (CNP) vilket som står för Card Not Present vilket som innebär att köp har gjorts på nätet utan det fysiska kortet.

Ditt personnummers värde

En ID-stöld kan hända på flera olika sätt, vanligtvis kan ditt personnummer användas för:

  • Beställa falska legitimationer där ditt namn och personnummer kan används tillsammans med bedragarens fotografi för att kunna begå brott.
  • Ansöka om banklån men dom kan även handla på kredit i ditt namn så som mobilabonnemang, tv-apparater och vitvaror.
  • Beställa nya kreditkort och även höja redan aktiva krediter.
  • Göra en adressändring för att komma åt de kreditkort, pin-koder och varor bedragarna har beställt allt för att hålla bedrägeriet okänt.

En ID-stöld kan även innebära att någon stjäl dina personuppgifter tillsammans med dina bilder för att utge sig för att vara dig på nätet, vanligtvis i syfte att lura och bedra andra människor för att sedan lämna dig med skulden.
* SIFO 2018

Nio tecken på att det har skett en ID-stöld

  1. Du får en kreditupplysning som du inte känner igen som är tagen i ditt namn.
  2. Du får telefonsamtal, e-post eller brev om varor eller tjänster som du inte har beställt.
  3. Du får fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt.
  4. Du får papper från banken angående diverse lån ansökningar som du inte känner igen.
  5. Du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på kontoutdrag.
  6. Du får skuldbrev om lån eller krediter som du inte har ansökt om.
  7. Du får avslag på lån och krediter som du själv försöker ta då din kreditvärdighet har sänkts.
  8. Du upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig i antingen faktura eller via brev.
  9. Du får ingen post eller får meddelande om adressändring som du inte har gjort.

Fortfarande osäker?

Kontakta Oss

Om det tråkiga inträffar eller om du har bara frågor så kan du alltid kontakta oss.

Telefon: 08-121 395 48
E-mail: info@ecosafe.nu
Eller använd vårt kontaktformulär

Öppettider

Mån-Sön: 08:00-18:00